Segons van publicar els papers de
diumenge, Catalunya acull la meitat de centres de culte salafista que es tenen
censats a Espanya, i concretament els de Reus, Torredembarra, Vilanova i la
Geltrú i Salt, que diuen són els que més destaquen en dedicació al proselitisme
integrista, estan sota sospita de prèdiques poc democràtiques, raó per la qual
els serveis d’intel•ligència no les perden de petja. A la meva manera de veure
tenim mala peça al teler si l’única manera de defensar-nos d’una suposada
amenaça islamista consisteix en sotmetre oratoris i mesquites
indiscriminadament a setge policíac. La Constitució espanyola, en el seu
article 16.1, com moltes d’altres arreu del món, garanteix la llibertat
ideològica, religiosa i de culte, sense cap més limitació que el manteniment de
l’ordre públic. El problema és que, potser inconscientment i de ben segur massa
sensibilitzats per la por a un enemic desconegut, es confonem tots els espais
de culte musulmans en quasi centres d’adoctrinament gihadista. Aquesta derivada,
com admetia una persona tan bel•ligerant en aquesta qüestió com és Pilar
Rahola: “fomentaria una gran confusió i, sobretot, seria una bomba de temps”.
Perquè és evident que allò que les Constitucions laiques emparen no són idees o
creences en abstracte, sinó la llibertat de les persones a pensar com vulguin.
La Constitució francesa, per exemple, va més enllà i matisa, per si de cas, que
vetllar per l’exercici sense traves de la llibertat religiosa no significa que
l’Estat reconegui, assalarií o subvencioni cap culte en particular.
La patata calenta que té Occident
envers l’islam rau en com aconseguir que els islamistes siguin respectuosos amb
les regles de la laïcitat, compartint un codi de drets i deures
ciutadans que tingui com a valor fonamental i denominador comú la declaració universal
de Drets Humans. En aquest sentit, alguna cosa deu fallar en les relacions amb
l’islamisme que s’ha instal·lat a casa nostra, perquè els valors ètics que
haurien d’orientar i motivar les actuacions humanes acabin depenen de la
coacció més que no pas de la convicció. La coacció és inevitable només quan
tots els altres arguments han fracassat, però una societat liberal com pretén
ser la nostra hauria d’eliminar la coacció a la mínima expressió. La Victòria
Camps, que en sap un pou d’Ètica amb majúscula, ensenya que “el problema de
l’ètica no rau en la teoria sinó en la pràctica”. Quan l’Occident gras i
orgullós de la seva prosperitat va obrir de bat a bat les portes de casa seva a
la immigració amb papers o sense, perquè li faltava mà d’obra barata i,
sobretot, disposada a agafar les feines que els seus ciutadans rebutjaven per
brutes, pesades i malpagades, no va tenir en compte que no donava aixopluc
només a braços sinó també a ànimes. Inclús els pobles més favorables al principi
d’integració dels nouvinguts, no van preveure i desenvolupar les complicades
estructures que eren indispensables per no fer ressentits; però, sobretot, no
van tenir en compte que deixant entrar a tremuja tothom fins a la saturació del
propi sistema d'organització social, condemnaven cada vegada més una part
important d’immigració a viure en la marginació que suposa no poder guanyar-se
la vida en igualtat de condicions que els ciutadans de la societat d’acollida.
I és aquest excedent de població el que nodreix les files de la delinqüència
per sobreviure el cos i del fanatisme per alimentar l'ànima. L’altre dia vaig
tenir un mal pressentiment veient en ple dia una dotzena d’adolescents
musulmans estintolats a les portes de l’edifici més emblemàtic de la meva
ciutat - el que alberga la biblioteca - que escoltaven atents les explicacions
de tres imams inconfusibles pels seus hàbits. No faré judicis de valor, però
aquesta imatge em va produir un calfred. I no perquè els imams facin descaradament
la seva feina al carrer, sinó perquè hi hagi desvagats forçosos disposats a escoltar-se’ls.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada