No falla, quan estic en el punt més
dolç de la migdiada, em sobresalta el timbre del telèfon. Quasi em foto de
lloros per arribar-hi a temps perquè tinc l’ànima adormida, i quan el despenjo
sento una veu, normalment femenina i amb accent de vés a saber d'on, que em
pregunta melosa si parla amb el senyor José Maria. Quan jo encara anava amb el
lliri a la mà li contestava afirmativament, i allavonces la veu anònima
intentava fer-se simpàtica presentant-se com a Mirinda, Candelaria o Virginia,
per endinyar-me tot seguit un seu rotllo encaminat a caçar un comprador
passerell o ingenu del servei o producte que promocionava. Quan ja vaig
endevinar de què anava el joc i que les llagoteries de la venedora eren una
simple tàctica per fer-me caure de quatre potes en un parany comercial que es
basava en el vell truc de vendre duros a quatre pessetes, vaig inventar-me mil
formes de treure’m de sobre aquelles paparres, formes cada vegada més
descarades i mal educades sense remordiments, des de deixar-la amb la paraula a
la boca o, simplement, tallant la comunicació en quan m’olorava una nova
temptativa d’aixecar.me la camisa. No sóc l’únic que actua tan expeditivament
contra aquesta invasió de la privacitat de la llar en el moment més inoportú.
Ja que no sé com s’ho manegen, però la majoria de les vegades la trucada
empalegosa tenen el do de fer-la caure en el moment més inoportú, de manera que
la Candelaria de torn no pot evitar que l’engeguin a parir panteres a les
primeres de canvi.
A la meva manera de veure, però,
aquest assetjament de la nostra intimitat per part de operadors o operadores
que t’ofereixen descomptes, regals i gangues a totes hores, amb un discurs
pràcticament calcat, requereix quelcom més que liquidar-lo a la valenta com
acabem fent la majoria dels destinataris de les trucades. Suposo que també hi
deu haver gent que se les escolta i, potser, inclús hi manté una conversa amb
qui està a l’altra banda de la línia; el que ignoro és si amb aquests
interlocutors tan programats i quadriculats és possible mantenir-hi una
conversa normal, i si arribat el cas que algú s’hi aferri a la trucada – que
també passa – per trencar la seva soledat particular, són ells qui tallen la
comunicació per no perdre el temps en bajanades. El fenomen de la venda
compulsiva per telèfon us confesso que m’intriga i em desvetlla tot un
reguitzell de preguntes interessants, que es podrien resumir en dos: els que es
dediquen a aquesta feina tan ingrata, ho fan en pla d'esclaus o de robots?
Perquè, francament, no m’imagino a cap persona normal capaç de suportar
insults, desconsideracions i engegades a passeig sense que la moral se’n
ressenti. No em puc imaginar quines són les condicions laborals que tenen, si
en tenen, aquesta gent, però m’hi jugaria el què vulgueu a que estan més
properes a l’esclavitud de temps reculats que a les llibertats del segle XXI. I
també m’agradaria saber si les companyies que encarreguen aquest massiu
bombardeig comercial dels ciutadans en posició de descans a les seves llars,
comptabilitzen resultats tan positius que permetin una pràctica tan impopular.
Perquè si fos així, caldria preguntar-se qui està més robotitzat, si els que
compren o els que venen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada