A partir d’avui, cada
primer de mes indultaré un conte inèdit de l’ostracisme del meu calaix de
sastre d’obra literària en estand by, perquè faci amics i es deixi estimar.
Espero que no torni més a casa, i que algú l’adopti. Amb tot el meu afecte i
agraïment per la fidelitat al Blog "A LA MEVA MANERA DE VEURE”
DONEU CORDA AL RELLOTGE, SI NO VOLEU
QUE L’AVI SE’NS MORI! (Conte)
Tal
com m’ho han explicat us ho repeteixo i ja en podeu estar ben segurs de que no
hi he afegit ni una engruna de collita pròpia. Malgrat us costi de creure, que
ja sé com em retalleu a l’esquena: que si la sé molt llarga i que si mai sabeu
si parlo en serio o us estic fotent canari... Doncs no, aquesta vegada us juro
que no us aixeco pas la camisa, i que us conto la història quasi amb les
mateixes paraules que me la va explicar en Martí Paleta, que la va viure de
primera mà. En Martí Paleta i jo ens hem fet amics d’anar cada dia plegats a
caminar amb es del Casal i, a estones, per matar les hores i els silencis
emprenyadors, fem memòria de temps reculats, esmicolant amb els dits records
que semblen a vegades esperar, com si estiguessin, que algú els hi tragués la
pols.
Vet-aquí,
doncs, que ahir va descabdellar-me que el seus avis havien fotut el camp
d’Espanya quan aquell militarot d’en Primo de Rivera va arrambar el poder per
la força, arrossegant tota la família a coll - son pare era el més petit dels
tres fills dels avis d’en Martí Paleta - cap a l’Argentina, on es refiaven de
trobar de seguida feina ben pagada com a “paletes fins”, ja que l’avi i l’hereu
es dedicaven a Barcelona a enrajolar les cases de rics amb marbre o ceràmica
cara, així com encaironar les parets de cuines i cambres de bany, una feina que
es considerava entre la gent del ram una especialitat amb la qual només s’hi
veien amb cor gent d’ofici. I es veu que sí, que es varen guanyar tan bé la
vida com havia previst l’avi; però com que cap dels fills va fer fira amb cap
argentina i l’àvia s’enyorava de Catalunya, tornaren a Barcelona tot just
proclamada la República.
Varen
tornar carregats amb un parell de “mundus” – així se’ls hi deia als baguls on
s’hi traginava l’equipatge, quan es feia la travessia amb vaixell –, i un
estoig de fusta on guardaven un rellotge de paret, que era l’herència de la
família i que ja li havia deixat a l’avi el seu pare, que feia de rellotger a
Alcanar. Es veu que aquell rellotge se l’estimaven tant, que cada vegada que
canviaven de casa, el rellotge i una imatge de la marededéu de Montserrat era
el primer que hi entrava a la nova llar. El rellotge es penjava en una paret
del menjador enmig d’una cerimònia, gairebé un ritual, per assegurar-se que
quedava ben anivellat; mentre que la marededéu presidia des de la lleixa més
alta de l’aparador.
El
rellotge dels avis devia ser de bona mena, ja que pràcticament sense
cuidar-se’n massa, seguia tocant les hores nit i dia, amb una puntualitat
sorprenent. En Martí Paleta m’ha assegurat que l’únic secret per mantenir-lo en
forma, respectat al peu de la lletra, consistia en no deixar-lo parat, de
manera que l’avi mentre pogué, i després son pare i ara ell mateix, cada
dissabte li donen corda procurant no tensar-la massa perquè no peti, ja que no
crec pas que es trobessin recanvis per a unes peces tan antigues. D’altra
banda, segons en Martí Paleta, el rellotge no té massa valor material, perquè
tot i la seva resistència és de pares desconeguts; però, en canvi, per a la
família cada vegada té un valor sentimental creixent que no és possible avaluar
amb diners, oimés després del que m’ha explicat el meu amic i que és on volia
anar a parar fa estona, si no fos que des de que m’he fet gran faig més marrada
del compte a l’hora d’explicar les coses, sobretot si em poso nerviós quan en
tinc una de bona per contar.
Es
veu que la primera vegada que l’avi va agafar una bona calipàndria i tingué de
fer llit fins i tot una temporada, després de la guerra, ningú se’n va recordar
a casa de donar corda al rellotge, i aquest va acabar fent el gori-gori.
L’aturada d’aquella andròmina va coincidir amb un decandiment de l’avi, tan
brusc i persistent que es va començar a témer per la seva vida. El metge, que
llavors encara passava visita anant a la capçalera dels malalts, també ho degué
veure pelut perquè hi tragué el cap a casa mati i tarda, els dies més crítics.
En Martí Paleta m’ha dit que a ell i a sa germana, que encara no havia fet la
primera comunió, els van deixar entrar a l’alcova de l’avi per acomiadar-se’n
amb a condició que no obrissin boca i s’hi estiguessin només un moment, i que
el van trobar tan ensopit que en van sortir de la cambra molt tristos. Sa mare
diu que va intentar explicar-los què estava passant, escollint les paraules amb
molta precaució, adaptades a una canalla: “al cor de l’avi, nens, se li està
parant la corda”.
En
sentir el que deia sa mare, es veu que la germana d’en Martí Paleta va
sorprendre tothom amb un esgarip: “correm a donar corda al rellotge, que sinó
l’avi es morirà!”, i se’n anà esperitada al menjador. Son pare, en escoltar el
que la bordegassa acabava de dir, sense pensar-ho dues vegades va córrer a
agafar la clau de donar corda, que s’endreçava al calaix del mig de l’aparador,
i començà a burxar la panxa de la vella relíquia. Quan el pèndul féu tic-tac,
l’avi com si n’estigués pendent es va reviscolar, talment com si fos un
miracle, aquell vespre es va llevar per sopar a taula i féu una bona campanya.
Tal com m’ho ha explicat en Martí Paleta, jo us ho he venut i feu-ne el cas que
us sembli, però des d’aquella feta si a casa d’en Marti Paleta algú empioca
ningú se’n descuida de donar corda al vell rellotge. I és que bruixes no n’hi
ha, però de tant en tant passen coses que no s’expliquen sense la seva
intervenció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada