PROPOSTA DE REFLEXIÓ (dimecres
13 de juliol de 2016)
● S’HA D’ANAR AMB UN PARELL
D’ULLS BEN OBERTS PERQUÈ NO ET FOTIN.- La picaresca dels llatins és proverbial
en la nostra cultura domèstica, però des de l’arribada de tants nouvinguts que
la saben més llarga i tenen la mala llet més entregirada que els d’aquí, s’ha
d’anar molt amb peus de plom i amb els ulls ben oberts abans d’acceptar
qualsevol oferta, proposta o ajuda desinteressada de desconeguts “amables”,
perquè, d’una manera o d’una altra, ens acabaran aixecant la camisa. El
problema, però, no ve de que siguin els quatre pòtols de sempre els que
pretenguin ensarronar-nos, sinó que des de departaments de màrqueting d’algunes
empreses amb patxoca i suposat prestigi, uns cada vegada més embogits executius
agressius, trepitgen totes les ratlles vermelles de l’ètica, de la prudència i
fins i tot del bon gust per aconseguir el trofeu de “tauró comercial del mes”,
manegant la bona fe i la confiança del col•lectiu consumidor. Ahir mateix,
sense anar més lluny, vaig quedar-me bocabadat davant la pocavergonya d’un gran
hipermercat, amb nom d'accent francès que no us revelaré, quan entre el grapat
de vals per promocions que em varen carregar al passar per caixa, en un dels
papers que vaig signar en prova de recepció. em comunicaven una ximpleria com
aquesta: “Le entregamos las nuevas bases del Club equis, que serán aplicables
si, en el plazo de 30 días desde su recepción, no recibimos notificación en
contra por su parte o sigue utilizando su tarjeta del Club”. La presa de pèl i
la manca de respecte al client que suposa aquesta nota, ja comença per afirmar
que he rebut unes “bases” que no he vist mai ni en pintura, però la mala baba
del comunicat continua “obligant-me” a que si no m’interessen les noves
condicions que em volen encolomar, per seguir fent ús de la targeta del seu
Club comercial, he d’enviar una carta a Madrid fent-ho constar, acompanyada
d'una fotocopia del DNI. Què s’han pensat aquests impresentables borinots, que
a sobre de canviar-me unilateralment les regles de joc d’una de les seves
joguines per fer-me gastar més diners, amb l’excusa d’agrair-me que no els hi
faci el salt a la competència, he d’esser jo qui mogui fitxa si vull negar-me a
que em donin pel sac?
Tanmateix, un sistema similar
és el que fan servir infinitat d’empreses de tota mena per aprofitar-se de les
dades personals i confidencials que per causa d’una relació comercial, sovint
esporàdica, el consumidor confia a l’establiment o inclús a un simple
professional dispensador de serveis, amb el clar objectiu de comercialitzar-les
indiscriminadament, sense control ni aturador, a partir d’uns bancs de dades
farcits d’informació piratejada a mansalva i amb traïdoria. Qui sap si no ha
arribat l’hora de que els consumidors ens tanquem en banda i, com el mític
Llach, cridem als quatre vents que la gallina ha dit prou i que cap gran germà
que de nosaltres se’n vulgui aprofitar, tindrà cap més ou calent. Au va! Qui
comença a plantar-los cara?... Si no m’ho miro de gairell i no vaig errat de
comptes, la cua dels crítics actius no fa gaire llevada. Potser és que a les
gallinetes ja els hi està bé fer de gallina tota la vida, sense complicar-se-la
i parant la mà per recollir les engrunes del negoci que els executius agressius
fan a l’esquena dels bonifacis com tu i jo...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada