Sembla
que hi ha una certa confabulació social per a no parlar de suïcidis, com si no
posant-nos la paraula a la boca fos suficient per esborrar aquesta dada real de
les estadístiques que controlen les causes de defunció dels ciutadans. És
curiós que una societat que ha sigut capaç de liquidar l’eufemisme de “mal dolent” per referir-se al
càncer, fins al punt que a moltes necrològiques no s’amaguen de fer-lo constar
com el culpable d’haver-se emportat el difunt/a a l’altre món, no es trobi cap
esquela on es confessi francament: “es va suïcidar”. De cap manera, el suïcidi
és tabú i lleig, i segons alguns psiquiatres s’hauria de considerar matèria
reservada que val més tractar amb discreció per evitar que es posi de moda per
mimetisme. Una frivolitat intel•lectual que no em serveix per res quan, com
ahir, un amic en la flor de la vida i al qual aparentment totes li ponien, fa
el disbarat d’abalançar-se al buit des del balcó d’un cinquè pis. M’ha semblat
que calia reflexionar-hi. En Jack London va escriure un conte titulat “Morts
concèntriques”, que comença així: “ha mort per la seva pròpia mà...”, i de
seguida es va ponderar aquesta frase com la més delicada definició de suïcidi
que s’havia escrit mai. Curt i ras: per la pròpia mà. I és que des dels estoics
ençà s’ha abonat la fal•làcia que el fet de posar límit a la pròpia vida és
l’expressió més reeixida de la llibertat. Els romàntics – ara ja en queden pocs
d’aquesta espècie en extinció -, idealitzaven la mort voluntària com la clau
per entrar en l’eternitat; vivien per morir, com les papallones que es deixen
emborratxar per la flama d’una espelma. No obstant aquestes divagacions
literàries i filosòfiques, a la meva manera de veure la causa principal dels
suïcidis és l’avorriment. Està comprovat que l’índex més alt de suïcidis és
dóna entre població benestant, ja sigui perquè s’avorreixen o perquè temen no
ser útils ni necessaris a la societat; els pobres des-graciats que s’han
d’espavilar per sobreviure esgarrapant la vida a serrells no solen tenir temps
per perdre pensant en com llevar-se-la. Fixem-nos que enmig de la pitjor de les
tragèdies la gent no reacciona suïcidant-se massivament, sinó que s’arrapa a un
ferro roent per poder-ho explicar. D’altra banda, com passa amb la qüestió del
“més enllà”, que ningú n’ha tornat per desvetllar-ne el misteri, també està per
veure que això de llevar-se la vida sigui una experiència gaire gratificant i
faci feliç a qui ho practica. Tanmateix, seria necessari comptar amb el
testimoni d’un suïcida per saber si el suïcidi s’ha de catalogar com un acte de
valentia o de covardia, perquè sense aquest testimoni de càrrec tot són
especulacions. En qualsevol cas, li compro a en Nietzsche el que va escriure:
“Això és la vida? Bé, doncs poseu-me’n un altre pessic”. I si la clau del
suïcidi és l’avorriment més que no pas la infelicitat, potser allò que hauríem
de practicar és com donem sentit a la vida i fem que mai ningú es pugui sentir
sobrer, exclòs o innecessari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada