Com
deia Nietzche, “el que em preocupa no és que m’hagis mentit, sinó que d’ara endavant
ja no et podré creure ni quan probablement em diguis la veritat”. No sé si us
hi heu trobat, però després d’enxampar algú mirant d’enredar-me noto com si
entre ell i jo hagués caigut una mena de tel de dubte constant, que sé acabarà
espatllant per sempre més la nostra bona relació. Per desgràcia, un dia o altre
tots mentim, sigui per malícia, per murrieria, per conveniència o per pietat, i
amb poques excepcions es pretén emmascarar aquesta debilitat humana amb una
excusa tan surrealista com que no es tracta d’una mentida, sinó d’una mitja
veritat. Però tots creiem, també, que en un moment donat tenim trucs
infal•libles per retratar a qui vol enganyar-nos; alguns, fins i tot, es vanten
de conèixer els coixos bo i asseguts. Però aquests que se les donen de tan
espavilats, precisament són els primers d’acabar amb la camisa aixecada.
L’homenot de Llofriu, en Josep Pla que per cert citava també en la reflexió
d’ahir, tenia una teoria que assegurava – vés a saber si era cert - haver après
dels seus amics periodistes italians: “per viure tranquil has d’acostumar-te a
fer veure que les mentides et rellisquen, però que no perdonaràs mai els
mentiders”. Si ho rumieu bé, no crec que ens agradés massa saber a tothora com
pensen els altres de nosaltres, sense embuts. Per aquesta raó, quan creiem
endevinar que algú ens vol fer passar garses per perdius – una mirada fugissera
de la parella, un gest furtiu dels fills, una conducta evasiva de l'empleat o,
en general, que el nostre amic no sigui capaç de mirar-nos de fit a fit -,
aquestes senyals d’alarma sempre seran circumstancials i subjectives i, per
tant, no tindrem mai la certesa de que ens porten a vendre, per molt que ho
sospitem. I això que en la vida privada passa tan sovint que s'acaba oblidant,
tractant-se de personatges públics, en particular polítics, no es passa per alt
tan alegrement i, d’entrada, aquella persona tacada per la sospita del dubte ja
ha perdut la credibilitat. I tant si es confirma o no, més tard o més d’hora,
el desengany, ja ens el mirarem de reull cada vegada que obri la boca. La
credibilitat, doncs, no és una armilla de posar i treure segons les
conveniències, sinó quelcom que a partir d’una simple sospita o de la brama que
es faci córrer intencionadament, marca la reputació d’una persona per tota la
vida; malgrat es demostri la seva innocència, perquè en la vida pública aquesta
qüestió de la sinceritat està ferida de mort pel cínic principi de qui fa un
cove és capaç de fer un cistell. I encara que sembli que una part del ramat té
memòria de peix, n’hi ha uns quants que no en deixen passar ni una als polítics
xarlatans, amb l’ajuda inestimable de les hemeroteques on tot el que diguis
avui es pot contrastar amb allò que deies ahir. D’aquí ve que per al polític
professional perdre la credibilitat sota l'ombra de la sospita, a vegades és
molt més important que mentir o robar de veritat. Per aquesta raó, qui tira
pedres a la babalà o amb tota la mala llet del món a la teulada d'algú, és una
persona menyspreable ja que la credibilitat del bescantat és quelcom que mai es
recupera del tot, per molt que es digui el contrari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada