Quina
animalada! No es poden fer volar coloms i alhora tocar de peus a terra. O si?
Ser utòpic és una cosa molt complicada, perquè la utopia no és simplement
quelcom impossible o il•lusori, sinó un sentiment que arrela a l’imaginari de
les persones, que mobilitza o paralitza, que remou esperances o pors, que te
influència en les decisions polítiques, les estratègies econòmiques i els
projectes de vida social. Les palanques més potents del canvi històric en els
darrers dos segles es basen en la utopia: liberalisme, comunisme, anarquisme,
ecologisme, socialisme, cosmopolitisme... Però cap d’aquestes utopies s’han
consolidat com a tals en les institucions i formes d’organització social, i
quan ho han intentat en formes alternatives de vida, com per exemple les comunes
anarquistes, han estat violentament destruïdes en nom de la raó d’Estat.
Malgrat això, cadascuna d’aquestes utopies ha tingut els seus adeptes,
encoratjant somnis, sacrificis i canvis socials de tot tipus, des de bastir
institucions democràtiques protectores de la llibertat individual, fins a
impulsar el reformisme socialdemòcrata que va enlluernar mig món amb la utopia
més fantàstica de totes: l’Estat del Benestar. Però també la utopia va
deformar-se, fins al punt de parir monstres com el comunisme soviètic,
l’imperialisme ianqui o el nazisme hitlerià...
Els defensors de les utopies diuen
que provoquen l’esperança, i que només tenint esperança es realitzen les
persones. Però la realitat de tot plegat, és que totes les utopies neixen de la
bona fe d’alguns il•luminats que, en un moment donat, s’han fet seves les veus
dels condemnats de la Terra, i s’han convertit en advocats de les seves causes
perdudes. Estem en deute constant amb totes les causes perdudes que han permès
avançar a la humanitat. I tot serien flors i violes, mentre ningú pretengués
passar factura d’aquest deute i tots els que no estan marginats anessin creant
complicitats amb la marginació dels altres, amb la boca plena de la paraula
solidaritat. El problema de les utopies, i potser d’aquí ve el seu desprestigi,
és que massa sovint fan servir les dissorts concretes per transformar-les en
causes abstractes. De les injustícies concretes que patia l’obrer en férem el
mite abstracte del proletariat i de la revolució. Potser el punt feble de les
utopies, doncs, sigui que als utòpics els hi costa admetre el dolor concret com a concret, enlloc de
fer-ne un culte mitòman a l’abstracció. De la compassió, en diuen moralisme.
Del bon samarità, paternalisme. De la caritat organitzada, hipocresia burgesa.
Potser que sigui per aquesta raó que avui les utopies s’estan quedant sense
bous ni esquelles i el proletariat s’ha difuminat en allò que se’n diu vot
útil. Vot útil, esclar, per als qui disfressen la revolució segons les seves
conveniències, per aconseguir la victòria electoral que els acosti al poder. Si
toquéssim de peus a terra, ens adonaríem que les revolucions que avui es
prediquen als mítings, són l’encarnació vivent de les restes de la utopia de
bona fe.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada