PROPOSTA DE REFLEXIÓ (dilluns 11 d’abril de 2016)
● MENORS ESQUERPS A L’ESCOLA I A CASA.
MESTRES I PARES, VÍCTIMES.- Quasi el 70% d’una mostra feta a vuit-cents i
escaig de mestres, que han contestat una enquesta realitzada pel sindicat
USTEC, ha reconegut haver patit algun tipus d’agressió física o verbal durant
l’exercici de la seva vida professional en escoles públiques de Catalunya,
segons va informar aquest sindicat la setmana passada. Els analistes dels
resultats destaquen la segregació escolar per raons socioeconòmiques, com una
de les principals causes tant de la violència de baixa intensitat (faltes de
consideració i de respecte) - que és la més habitual i pràcticament quotidiana
a l'escola -, com de la que ja es pot considerar d’alta intensitat (agressió
física o intimidació), més esporàdica però més escandalosa quan transcendeix de
l'àmbit acadèmic. En contra del que podria semblar, la violència d’alta
intensitat es dóna més a primària que a secundària, i tothom coincideix en assenyalar
que la tebiesa de les famílies per ocupar-se i educar els fills com caldria, és
un dels factors desencadenants de les tensions. Tanmateix, en l’escenari
exclusivament domèstic les relacions dels adolescents i els seus pares no és
molt diferent de com aquells es comporten amb els docents. Segons dades
facilitades pel Departament de Justícia Juvenil de la Generalitat, les agressions
d’adolescents als seus pares ha experimentat un cridaner augment des de la
dècada dels noranta, assenyalant els experts que això es degut a que el model
familiar ha evolucionat, sobretot a partir de la massiva incorporació forçosa
de la dona al món laboral i del persistent absentisme de l'home a la llar, que
ha fet que els adolescents hagin passat d’un model autoritari, tant a casa com
a l’escola, a un altre de més dispers, tebi i permissiu. Tanmateix, s'ha de
tenir en compte que el consumisme ha viciat moltes llars, que ha minvat la
protecció social i que en un context ple d’incerteses econòmiques i socials,
cada dia més adults es veuen incapaços de conviure amb els seus fills
adolescents.
Aquesta realitat no és exclusiva de la
nostra societat, sinó que com tots els problemes socials d’avui dia, la
incidència és global. Sense anar més lluny, dimecres passat el claustre d’un
institut de Tolosa de Llenguadoc, el Gallièni, estava en vaga com a protesta
per l’agressió dels alumnes a tres mestres, i per demanar més mitjans per
gestionar les “deixalles humanes” – literalment, segons el comunicat del
professorat – d’una societat desarticulada i cada vegada més abandonada per
l’Estat. Una situació similar varen denunciar a l’escola Hubertine-Auclert, de
la mateixa ciutat, lamentant-se que els mestres eren insultats i agredits, que
les baixes laborals es succeïen sense solució de continuïtat, i que el mes de
gener un mestre de 27 anys es va suïcidar. I cap d’aquests centres educatius
està ubicat en un dels tradicionals suburbis conflictius francesos. La USTEC explica,
en relació a la segregació socioeconòmica de que parlàvem, que aquest fenomen
es nota també en escoles concertades, fins i tot en barris pobres com Roquetes,
al districte de Nou Barris, de Barcelona.
A la meva manera de veure, doncs, s’ha
degradat tant l’educació en els valors tradicionals que els adolescents han
acabat prioritzant el “tenir” al “ser” i, per aquesta raó, el jo (el jo sempre
per davant i per sobre de tothom), i el ja (jo ho vull ja!), formen part del
vocabulari més generalitzat entre els adolescents i alguns que encara son massa
petits per considerar-se’n. Qui sap si fixant-se en l’exemple que reben dels
adults amb qui tenen més contacte, han arribat a la conclusió que “tenir” és el
valor més important per transitar amb les espatlles ben cobertes per la vida.
Aleshores no és cap disbarat que creguin que si no es té no es pot ser feliç,
ja que ningú dels seus referents més propers li fa veure el valor del “ser”, i
que allò que importa és l’esforç que, per exemple, costa fer els deures, i que
com a recompensa té més valor la mirada d’orgull dels pares quan es porten
bones notes que no pas un premi material. I que, en definitiva, no hi ha millor
satisfacció per a una persona que la que se sent quan s'és amable, agraït,
solidari i respectuós amb els altres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada