PROPOSTA DE REFLEXIÓ (dimarts 5 gener
2016)
ELS NOUS RICS SE'N RECORDEN DE QUAN EREN
POBRES?
Els apologistes del capitalisme el
venien com un sistema per administrar la riquesa mundial, de manera que nedant
en l’abundància quanta més gent millor, s’evités que cap persona quedés despenjada
de la prosperitat. Aquesta perversa i a la vegada amable definició del
capitalisme va enlluernar, fins i tot, a comunistes d’aparador com en Picasso,
el qual almenys no va avergonyir-se de confessar: “m’agrada viure com un pobre,
però amb les butxaques plenes de diner”. Perquè el diner - en definitiva,
tenir-ne o no tenir-ne és la qüestió -, s’ha convertit en repte i obsessió de
bona part de la societat occidental. Quan els governs prometen pensions dignes,
l'estat del benestar universal, universitats a l’abast de tothom, còmodes
residències per a gent gran, programes de rehabilitació, abolir les llistes
d’espera en la sanitat, energies netes, respecte al medi ambient, etcètera; en
el fons estan parlant de diner, ja que sense recursos tot plegat es converteix
en un foc d’encenalls, en fer volar coloms. Estem encadenats, doncs, ens agradi
o no admetre-ho, a la pota d’un model econòmic tan tirànic i dèspota que totes
les crisis i daltabaixos del món giren entorn de la cobdícia dels que, malgrat
el diner els hi surti per les orelles, no en tenen mai prou. ¿Quantes guerres
no s’han declarat al veí per apoderar-se d’un tros del seu territori perquè és
més fèrtil, més ric en minerals, en gas, en petroli o, simplement, en aigua?
Ningú s’embolica en una disputa amb el veí per a no treure’n profit de la seva
flaquesa puntual, fent-li la llesca. Les tensions dels anomenats mercats
financers, el desgavell demogràfic, el flagell endèmic de la fam en el tercer
món i la trafica constant de nens i de dones per convertir-les en mà d’obra
barata, tenen el seu origen en l’ambició d’uns quants per acaparar diner i més
diner, del qual per cert, renegant del capitalisme civilitzat, no en
reparteixen ni la xavalla.
Però degut a que el model capitalista no
fa circular el diner tan generosament com predicaven, al principi, els
inventors del sistema, si el consum no revifa la industria no fabrica i el
comerç no ven. I com que sense diner no es pot ni sortir de casa, com
reconeixia en Picasso, massa gent no dubta en matar, estafar, prostituir-se,
delatar, mentir, prevaricar, enganxar menors a la droga per assegurar-se la
clientela del demà... Del preu que s’ha de pagar per ser el més ric del barri
se’n diu llibertat. I els orgasmes capitalistes s’anomenen plusvàlues, sovint
tristes tapadores d’explotació i de saqueig. D’altra banda, el benestar que
s’associa a la possessió de diner és hàbilment emprat pels gurus de la
publicitat, per atiar el desig de comprar dosis de luxe i de riquesa convertida
en sinònim de felicitat; remarcant que la fascinació del diner és la clau que
als corruptors i corruptes del món els hi obre les portes del poder. Com el Big
Brother d’Orwell, el diner tutela, governa i condiciona les nostres vides, fins
al punt de s’assegura que quasi tothom té un preu. Veient el panorama, el més
lògic seria emancipar-nos-en d’aquesta esclavitud; però això mai passarà mentre
només s’hi apuntin a la protesta els pelacanyes. El món és dels adinerats, i
els països rics abusen dels països pobres tractant-los a baqueta, per molt
socis polítics o comercials que siguin, igual com passa entre les persones. Per
aquesta raó, a la meva manera de veure, aquest desequilibri social no s’arregla
a base d’organitzar campanyes de caritat, sinó fent justícia. La qüestió és,
però, que si tothom malda per ser ric, mal que ho negui, si ho aconsegueix es
comportarà com un nou ric o se’n recordarà de quan era pobre, per fer justícia
als pelacanyes ?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada