Que cap
revolució és un ball de festa major ja ho va sentenciar fa una colla d’anys la
fura d’en Mao, afegint que administrar el dia després de la victòria d’una
revolta era tan complicat com gestionar-ne el seu dia a dia. Per aquesta raó,
la història ensenya que el bon resultat de qualsevol conat d’insurrecció a la
recerca d’un idíl·lic “començar de nou”, després de fer creu i ratlla del
passat, no està garantit si no s’ha tingut en compte quan es basteix un sollevament,
que no es pot matar tot el que és gras. D’aquí ve que varis intel·lectuals, inclòs
algun filòsof, ridiculitzen o despotriquen de les revolucions en general, predicant
que és millor “continuar” que no pas “inventar”. El problema d’aquestes
recomanacions, però, és que massa sovint qui les patrocina té el cul llogat perquè
està a sou de tirans o dictadors entusiastes de fer callar els llengueruts que els
hi porten la contrària. El gran Bernard Shaw se’n fotia sovint dels partidaris
del “val més deixar-ho tot com està”, amb una fantàstica tassa d’humor britànic
(quan els britànics encara estaven d’humor perquè no havien tastat el Brexit): “l’home
raonable s’adapta sense arrufar el nas al món en que viu. El no raonable s’entesta
en voler acomodar el món que no li agrada als seus somnis. Ara bé, caldria no
oblidar que si el món ha anat endavant ha estat sempre gràcies als rampells d’homes
poc raonables”.
Actualment,
les diverses revoltes urbanes dels indignats en contra de les parides de governants
maldestres, obeeixen a una reacció més o menys espontània però sempre irreprimible
davant una situació evident de degradació del poder maneflejat per la classe
política. El problema és que moltes d’aquestes revoltes bonistes i en pro del “bé
comú”, els seus ideòlegs solen espatllar-les quan s’entesten en simplificar-ne l’abast
ideològic entre dues idees: què s’entén per “propietat” del comú i com s’administra
el seu “usdefruit”. A la meva manera de veure, doncs, el gran handicap de les
revolucions mal dissenyades és que enlloc de clarejar el dia després sota la
llum i el caliu de la concòrdia i l’esperança, el poble es desvetlli
rebolcant-se entre el terror, la revenja i la frustració. A molts dels que bescanten
sistemàticament la necessitat de les revolucions, voldria fer-los entendre que la
manera més eficaç d’impedir-les seria fent els possibles per evitar-ne els
malestars que les provoquen. Tanmateix, penso que també caldria fer veure al
jovent entusiasmat per enfaristolar-se en plataformes reivindicatives, que per
molt quixotesques que semblin s’ha de vigilar que no hi voletegin
a prop seu voltors o corbs camuflats de coloms, ensinistrats per intoxicar i
ensibornar amb entelèquies a costa de les desgràcies, penúries i danys
colaterals que totes les revoltes ocasionen trencant l’encanteri revolucionari.
La llàstima és que gairebé sempre els “danys colaterals” no castiguen els ideòlegs,
sinó la carn de canó que va darrera les pancartes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada