PROPOSTA DE REFLEXIÓ (Dissabte 22 d’abril 2017)
● MALA MAROR PER COM ES DAVALUA LA JUSTÍCIA ESPANYOLA.- Des de fa unes quantes
setmanes la mala maror als Palaus de Justícia es nota en les cares de jutges,
fiscals, advocats i funcionaris, però sobretot la mala lluna es palesa entre
ciutadans que es refien de la Justícia com a garantia dels seus drets i llibertats
i que estan perdent-li la confiança perquè és tardanera, discriminatòria,
d’esclop i espardenya i parcial quan es ventilen plets polítics. Precisament
perquè no es dóna en la pràctica quotidiana la constitucional separació de
poders, em preocupa que d’aquesta mala maror el poder legislatiu i l’executiu,
sobretot, en passin temeràriament i la menysvalorin. El legislatiu no va
prioritzar la independència de poders en el moment de fer les lleis reguladores
del poder judicial, independència indispensable perquè un Estat es pugui
considerar de Dret, i varen parir una legislació que tolerés la interferència
de l'executiu en l’organització de de l'administració de la Justícia, cada
vegada que l'executiu se sentís amenaçat. En efecte: la composició del Tribunal
Constitucional i del Consell General del Poder Judicial depèn de quotes proporcionals
a la representació política parlamentària i, per tant, en situacions
particularment delicades per a l’executiu aquest no s’amaga d’exigir a
l'aparell judicial el dret de cuixa. Si a aquest quadre jurisdiccional tan
descaradament imperfecte hi afegim que la Fiscalia en qui recau la persecució
del delicte depèn orgànica i jeràrquicament del govern de torn, no ens pot
estranyar que en investigacions tan sensibles com la del finançament dels partits
polítics, la corrupció o els conflictes competencials entre autonomies, per
posar un exemple, des de dalt s’imposin a fiscals i tribunals consignes
polítiques. Suposo que no cal que us recordi exemples indignants d’aquests
protocols manipuladors, dels quals avui mateix tots els mitjans de comunicació
se’n fan ressò a bastament.
A la meva manera de veure, doncs, la creixent mala maror envaeix i potineja
instruccions judicials sensibles per la implicació en elles, per acció o
omissió, de membres destacats de l’executiu, no hauria de deixar indiferents ni
als polítics que administren el poder ni a les institucions que el representen,
sinó que caldria posar fil a l’agulla per donar un cop de timó exemplar a la
santa patxoca dels governants a l’hora d’agafar el toro per les banyes. Si la
veritat absoluta no la té ningú perquè fins i tot el Papa de Roma ja va
renunciar a la infal•libilitat, no acabo d’entendre que quan tantes veus de
ciutadans competents s’oposen pacíficament, amb arguments diversos i assenyats
a reformes legislatives que no porten enlloc més que al caos, aquests aprenents
de governants de talla s’entestin en fer entrar els claus per la cabota. ¿Serà
perquè els que haurien de prendre en consideració les mesures alternatives que
se’ls hi proposen des del carrer, ni tan sols tenen la cortesia d’examinar si
són possibles, perquè qui sap si entenen les argumentacions democràtiques? Quan
estàs fumut de veritat fas confiança al metge i et prens les potingues que et
recepta perquè, en principi, el refies de la seva experiència i del posat de
suficiència amb que et mira. Però si després d’un temps prudencial et trobessis
cada dia pitjor i quan li demanessis explicacions, el metge et deixés de banda
per ignorant i d’aquella medecina que no et vols prendre perquè et regira
l’estómac te’n fes empassar tres tasses, ¿com creus que podria acabar aquesta
relació de confiança mútua? Doncs penseu-hi, perquè és un exemple planer de com
una mala maror mal gestionada pot acabar en un tsunami de conseqüències imprevisibles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada