PROPOSTA
DE REFLEXIÓ (Divendres 21 d’abril 2017)
● LES
LLAGRIMES DE COCODRIL TAMBÉ UNA QÜESTIÓ D’ÈTICA.- Amb llàgrimes de cocodril la
influent i manipuladora política madrilenya Esperança Aguirre ha reobert el
gran debat sobre la corrupció que, en al parer d’una persona que es refia de
tenir en tots els sentits ben protegides les espatlles, es centra en determinar
si estar imputat en la investigació d’un presumpte delicte és o no causa
suficient perquè un càrrec públic hagi d’allunyar-se, temporal o
definitivament, de l’administració dels cabdals públics i d’enredar en la
política. Des del rei en aquest galliner fins a la darrera lloca política que
ha covat pollets rebolcats en alguna bassa de merda, tots semblen capficats en
qüestionar si estar imputat-investigat és ignominiós “per se” o no n’hi per
tant, i que un polític no ha de fer cap pas enrere ni s’ha d’abstenir de res
fins que no s’assegui a la banqueta dels acusats, malgrat l’ombra de la sospita
plani sobre les seves activitats públiques i tot el que ha tocat faci pudor i
els esquelets que es van despenjant dels seus armaris siguin motiu d’escàndol.
El curiós del cas és que tothom coincideix en que estar imputat-investigat és
una llàntia imperdonable que només es neteja amb la dimissió, quan els porcs
són els del galliner del davant. Per aquesta raó, és tan difícil que es posin
d’acord amb com fer net de les taques de corrupció els que estan enganxats a
l’escó o a la menjadora pública amb engrut. Fixeu-vos, però, que de corrupte no
en pot ser tothom: només s'entra al gremi si es toca poder. Condició sine quan
non. No hi ha cap perill que els que no remenen cireres siguin temptats per cap
serp corruptora, per aquesta raó em trec el barret davant polítics i
administradors que tocant poder a dojo han passat d’untar-se els dits.
A la meva
manera de veure, però, aquesta qüestió de la corrupció, després de tants anys
de donar-hi voltes encara l’estan enfocant malament els cervells dels aparells
dels partits. Perquè no es tracta de si una imputació-investigació és pecat
mortal o venial, per posar un exemple planer, sinó d’una qüestió d’ètica de
l’individu i no d’estètica col•lectiva del partit. El professor Aranguren va
escriure trenta anys enrere un assaig sobre ètica i política i la va clavar des
del primer capítol: “L’ètica és una qüestió personal. És cada persona qui,
examinant i escoltant la seva consciència, en un moment determinat de la seva
vida ha de decidir què ha de fer, com ha d’actuar”. Els deu manaments
presumptament rebuts de mans de Déu, en un moment donat durant les successives
febrades marxistes i existencialistes varen ser reemplaçats per l’ètica. En
política ningú arriba a ser un gran mentider o un gran manipulador, si primer
no s’ha mentit a si mateix i ha ensarronat la seva consciència. Per tant,
repeteixo, la qüestió no és si un imputat-investigat en un presumpte delicte ha
de dimitir, sinó d’obrar en consciència i decidir el comportament a seguir
d’acord amb els valors ètics. És pot comprendre que en el cas d’una persona
injustament acusada d’un delicte que no ha comès sigui molt fotut tirar la
tovallola i, en aquest supòsit, jo seria el primer que si m’hi trobés lluitaria
per netejar el meu honor; però per desgràcia hi ha massa precedents, quasi a
paletades, de persones que amb llàgrimes de cocodril incloses han tancat la
mala consciència al quarto de les rates. En resum: la regeneració de la
política s’ha de fomentar institucionalment, sí; però, quan els polítics van
escassos de valors morals i a la consciència ni se l’escolten, els ciutadans
tenim mala peça al teler, francament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada