PROPOSTA DE REFLEXIÓ (dijous 22 setembre de 2016)
● ÉS DESLLEIAL LA COMPETÈNCIA ENTRE IMATGE I PARAULA ESCRITA?.- Sempre hem
sentit a dir que una imatge val més que mil paraules, i encara que des del
gremi dels lletraferits s’hi tiren coces i s’hi posen de cul per admetre-ho, la
veritat és que davant d’una instantània ben enfocada, oportuna i contundent, un
escriptor ha de suar tinta per aconseguir que amb simples paraules pugui causar
el mateix impacte que la imatge. El reportatge gràfic, francament, juga amb
avantatge enfront de qualsevol crònica escrita, sense cap dubte; però si es
domina bé el llenguatge i es té el do d’expressar-se amb un estil directe i poc
barroc, amb paraules es poden fer miracles i, tanmateix, impactar el lector amb
tanta intensitat com en una imatge. El problema rau en que l’escrit trobi qui
se l’empassi des de la primera a la darrera lletra, ja que cada vegada sembla
que fa més mandra llegir un text sencer, ja es tracti de pura literatura, d’un
article d’opinió o d’un reportatge. L’atenció de l’individu que s’impressiona
davant d’una imatge sovint s’arronsa davant l’extensió d’un escrit i es dóna
per satisfet amb una ració de titulars, si pot ser cridaners millor. I si és
indiscutible que les imatges, per exemple, de l’èxode dels refugiats parlen per
si soles, sense explicar el com i el per què de la tragèdia la percepció del
drama es quedaria coixa.
Una imatge requereix sempre menys esforç que un escrit, per fer-se’n una
idea d’un fet determinat. Arribar a percebre la realitat amb tanta claredat com
en una fotografia a través d’un escrit, requereix esmolar la imaginació del
lector per “veure” allò que s’explica en el text amb tanta nitidesa com en una
instantània; però també cal un narrador que no s’enfili per les branques i
visqui amb la mateixa intensitat que si ho estigués veient, allò que pretén
transmetre. Si el narrador quan escriu no està amarat de sentiments, encara que
siguin contradictoris, i d’una certa dosi de passió, difícilment commourà el
lector tant com el fotògraf en una simple imatge colpidora. Per aquesta raó les
fotografies del cadàver del nen immigrant arrossegat per les ones fins a la
platja, d’aquella nena nua fugint del napalm del Vietnam o la marea humana de
refugiats caminant amb la mirada perduda entre soldats amb l’arma a la mà,
donaren la volta al món i no deixaren indiferent ningú. Però les soles imatges,
sense el complement de les paraules, no ajuden a comprendre cap tragèdia,
succés o realitat en tota la seva dimensió i complexitat. Perquè aquesta és
l’altra qüestió: una imatge retrata un instant concret sense ambigüitats, però
la problemàtica que s’amaga al darrera d’un cop de flaix és molt més complexa,
i sense la crossa d’una bona exposició escrita mai es podria arribar a comprendre
la magnitud de molts dels drames que ens enterboleixen el dia a dia. Però
igualment que escriptors competents professionalment, honestos moralment i
tolerants ideològicament, calen lectors escarrassats que no tinguin mandra
d’ampliar amb paraules les imatges. I, a la meva manera de veure, d’aquí plora
la criatura: tots els venedors de premsa a qui els hi preguntat durant aquest
estiu a tot arreu on he anat, em confirmen una realitat preocupant: que la gent
que s’acosta al quiosc a comprar premsa generalista té bastant més de trenta
anys ben complerts.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada