PROPOSTA DE REFLEXIÓ (diumenge 18 setembre de 2016)
● DES DELS DESPATXOS, UN “INCIDENT”. PASSANT-HO, UN DRAMA.- Ens han
quadriculat tan la relació amb les administracions públiques, que massa sovint
no es dóna la importància que té una estona d’espera absurda ni una informació
deficient o inconcreta, a qui passa per un moment d’angoixa personal. Per
aquesta raó tants petits drames dels ciutadans usuaris de serveis bàsics, no
són contemplats des dels despatxos burocràtics més que com un “incident”
producte de la impaciència i de la manca de control dels nervis. Des dels
despatxos, quan l’usuari presenta una reclamació, el primer que fan és
verificar si s’han respectat “els protocols”. I si resulta que l’atenció
facilitada a l’usuari no ha trencat cap protocol, vol dir que l’usuari queixós
s’ho ha de fer mirar. En el fons, però, la qüestió és que una cosa es “passar”(patir
el problema), i una altra de molt diferent mirar-s’ho asèpticament des de
darrera el canyer.
Aquest és, exactament, a la meva manera de veure el sentiment d’impotència
que deu embargar el nostre amic del Facebook, en Sebastià Lopez Sánchez, que ha
publicat al seu mur més que una informació una crida desesperada i, per aquesta
raó, tot i ser conscient que no puc donar-li la solució que voldria, crec que
he d’esbombar tant com pugui la seva denuncia del drama personal que viu,
perquè ningú és mereix passar per tràngols semblants. Diu en Sebastià: ...
“tinc la meva dona ingressada al Trueta perquè no pot moure la cama ni el braç
esquerra. Encara no saben el què li produeix aquesta mancança ja que no és un
ictus sinó que diuen que li provoca una vàlvula cervical que porta, però no
comprenen aquest comportament després de 5 any de portar-la. Com que els
dissabtes i els diumenges no fan substitucions, dons fins el dilluns no es
re-emprendran les investigacions... Ja és tenir mala sort eh. És un d'aquells
casos que ho sents que li ha passat a algú altre i penses quina mala llet que
ha tingut, però quan et passa a tu penses que estem voltats de mal parits que
manen aquestes retallades...una abraçada i molta paciència...”
Estic segur que en el cas que ens exposa, demà des dels despatxos tothom
que tingui responsabilitats tranquil•litzarà la seva consciència després de
comprovar que no hi ha cap “protocol” esquinçat. Això dels protocols s’ha
convertit, sobretot d’ençà de les retallades dels pressupostos en Sanitat i
Benestar Social, en l’excusa perfecte per tapar la boca dels indignats, per
exemple, perquè una primera consulta al traumatòleg arrossegui sis mesos de
demora. El protocol és una bona eina de productivitat i de qualitat sempre que
s’utilitzi per optimitzar, prioritzar i donar millor servei, no pas per
justificar nyaps de gestió, mancances d’organització i dèficit de mitjans. El
que hi ha és que en moments delicats com el que passa en Sebastià cap protocol,
per molt bé que li venguin, podrà treure-li l’angoixa del cos. I un problema
afegit m’imagino que deu ser que ni tan sols saben com vendre-li, perquè massa
protocols de gestió sanitària (no els confonguem amb protocols mèdics), s’han
convertit en simples excuses per tapar vergonyes de l’administració pública i
dels polítics que la manipulen a la seva conveniència més que a la dels
usuaris.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada