PROPOSTA DE REFLEXIÓ (divendres 11 de
març 2016)
● EL DINER DE LA CORRUPCIÓ, QUAN ES
TORNA? .- Voldria saber, si a vosaltres, amics i amigues, us passa el mateix
que a mi: que no em quadren els números, a l’hora de passar comptes del diner
que s’ha recuperat de tots els episodis de corrupció que hem conegut fins ara.
I no em quadren perquè tinc la sensació que després d’una instrucció judicial
més llarga que un dia sense pa – no dic que entretinguda expressament, però si
que adormint-s’hi tant l’escarment no fa l’efecte del càstig immediat -, i quan
finalment s’ha dictat sentència o quan se’n dicti, en els casos que es tramiten
al ralentí, els culpables acabaran sortir-se’n amb penes rebaixades després del
mercadeig entre fiscals i advocats, amb multes de saldo i sense queda clar que
la totalitat del diner públic robat, sigui mitjançant defraudació fiscal com
embutxacant-se’l directament els xoriços, es torni. Si ens remuntem als casos
Roldán, Mario Conde o Filesa, per citar els prehistòrics, o el sentenciat fa
quatre dies referent a l’espoli de la Caixa de Castella- La Manxa, després de
set i pico d’anys d’instrucció, que jo sàpiga la Hisenda pública no s’ha pas
rescabalat ni de bon tros del botí, i alguns dels estafadors ja campen lliures
pel carrer o lluint-se per tertúlies mediàtiques on imparteixen lliçons
d’ètica, d’economia o de política. I per moltes multes que els hi hagin clavat,
la mosca que m'ha pujat al nas em diu que hi ha més pa que formatge i, per
descomptat, no consta que cap d’aquests pocavergonyes s’hagi arruïnat i tingui
d’anar a mendicar a la cua de Càritas perquè no li quedi un ral després de
pagar advocats, multes, fiances i tornar els diners robats.
Perquè els comptes em sortissin, primer
de tot ja s’hauria d’afinar millor el llapis fiscalitzador a l’hora de fer els
números. Per exemple, quan el delicte consisteix en cobrar comissions a canvi
d’adjudicacions d’obra pública, el que s’hauria de tenir en compte no és només
el guany il•lícit, sinó també que l’obra pública s’ha encarit de rebot perquè
la comissió no la pagava el constructor o el promotor restant-la del seu marge
de benefici, sinó engreixant el pressupost a costa de l’administració, és a
dir: dels contribuents que l’hem hagut de pagar més cara. I quan administracions
municipals poc escrupoloses o la mateixa SAREP s’han polit blocs sencers de
pisos venent-los a fons voltor molt per sota del preu de mercat, el diferencial
de l’operació, que constituiria el cos del delicte, tampoc tornarà mai a la
caixa perquè el perjudici és teòric, encara que analitzant el currículum tots
els que han intervingut en les transaccions se sent una fortor de màfia i pudor
de prevaricació, que tomba d’espatlles. Ni tampoc es comptabilitzen
trinco-trinco els dèficits generats per infraestructures públiques
insostenibles o innecessàries, com ara xarxes ferroviàries d’alta velocitat
sense usuaris o aeroports sense avions ni passatgers, amb les quals qui sap
quants intermediaris se n’han ben untat els dits. I ja no parlem del “lucre
cessant”: els recursos que es podrien haver aprofitat per a la sanitat, la
educació i la dependència, si els gestors de l’obra pública haguessin sigut
honestos. Tanmateix, m’agradaria que Hisenda tingués a la meva disposició, en
tant que contribuent estafat, el llistat dels capitals recuperats de la
corrupció i els forats pressupostaris concrets que amb aquests diners s’han
pagat, no fos cas que costés més el mall que l’enclusa. No ajuda gaire a fer-me
passar la mala llet, el fet que no pugui evitar aquesta sensació que després de
molt de soroll mediàtic el dia que aixequen la llebre d’un nou cas de
corrupció, quan s’acosta el dia del judici ja notes que tot plegat acabarà en
foc d’encenalls i que del diner robat, que és el que compta, quatre rals i
prou.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada