Ja us ben juro que si la meva neboda de la CUP llegís
això, em replicaria esverada que és una porca mentida capitalista, escampada
pels que creuen que el diner obre totes les portes i compra a qui calgui, per
sortir-se’n amb la seva. Però tot i respectant la utopia com a concepte
intel•lectual, sobretot quan com en el cas de la meva neboda se n’està
convençut amb el cor a la mà –¡què seria del món sense castells en l’aire o
ferros roents on agafar-se! -, quan no s’és de la primera volada es dóna per
fet, potser amb més freqüència de la que m’agradaria, que si el sant Pere de
torn ha cantat és perquè algú l’ha pagat. Admeto que potser sí en tingui la
culpa de tot plegat el capitalisme, que els de la corda de la meva neboda
voldrien cremar en una foguera a la plaça major; però la majoria de les
vegades, per no dir totes, per estovar actituds, traves administratives o fins
i tot consciències insubornables, el que busca una drecera per a no florir-se a
la cua dels innocents que van a la llei, sempre troba algú que s’hi posa bé per
donar-li un cop de mà, a canvi d’un caramel o d’una caixa de bombons.
Ep!, no vull pas dir que tothom
té un preu, perquè no sóc de veritats absolutes, però si és cert – per alegria
dels que no tenen espera i estan disposats a afluixar la bossa -, que per cada
intermediari que no està disposat a fer favors, n’hi ha tres que no deixen
escapar l’ocasió de fer l’egipci, perquè com deien els clàssics les ocasions
van tan buscades que les pinten calbes. Per no ser tan barroer de recórrer al mot
corrupció per explicar aquesta realitat prefereixo més l’expressió “deixar-se
estimar”, ja que la majoria de les vegades qui cau en la temptació per primer
cop d’acceptar un regalet, tranquil·litza millor la seva consciència pensant
que l’estimen i no pas que el compren. A partir de la primera relliscada,
deixar-se estimar es converteix en una rutina i quasi ja s’hi compta, com si es
tractés de la propina que espera el cambrer, després de fer-te la pilota a tu
més que a un altre, en servir-te el cafè o la cervesa, simplement perquè sap
que ets dels que deixés el canvi. Però així com en l’exemple del cambrer mal
pagat és legítim que festegi la propina per arrodonir el seu sou – salari mínim
de conveni + les propines, li varen dir -, en el cas dels sants Peres que es
guanyen de sobres la vida, és immoral que estiguin disposats a “cantar”, no per
arribar a fi de mes, sinó per pagar-se els vicis o la llagosta. El problema és
que quan sant Pere canta perquè li han untant les molles, algú de la cua s’hi
haurà de podrir un dia, un mes o un any més. I el més cínic de tot plegat és
que potser el mateix sant Pere que s’ha deixat estimar, consola els pelacanyes
de la cua amb un recurrent: “és llei de vida”. Estic segur que si ma neboda ha
tingut la paciència de seguir-me la beta fins aquí, esclatarà: “doncs
desemmascarem tots els sants Pere, i morta la cuca mort el verí”. Per
desgràcia, aquesta resposta impulsiva forma part també de la utopia, perquè la
qüestió és: què passa si els que no poden viure sense sant Pere, es busquen un
sant Pau?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada