PROPOSTA DE REFLEXIÓ (dilluns
27 de juny de 2016)
● REFERÈNDUM, LA PARAULA
MALEÏDA.- Quan fins i tot els independentistes catalans més de la ceba havien
passat pàgina d’un referèndum per exercir el dret a decidir - que és la versió
suau del dret d’autodeterminació -, perquè donaven per descomptat que l’Estat mai
voldria sentir-ne a parlar d’organitzar-lo de comú acord, apareix un il·luminat
Pablo Iglesias i tot el ramat de la pleta Podem, parlant descaradament de pactar-ne,
si tinguessin el poder, la celebració d’un a Catalunya i fins i tot potser a
Euskadi. Aquesta promesa electoral ambigua o contundent segons la lluna, al meu
entendre volia acontentar sobretot la franquícia catalana “En Comú Podem”, que
ha fet d’aquesta reclamació l’eix principal del seu programa i carta de
presentació. No obstant això, a la meva manera de veure, trobo a faltar que mai
hagin concretat ni el pastor ni els seus deixebles com s’hauria de realitzar
aquesta consulta, molt menys com hauria de formular-se la pregunta i, sobretot,
com s’hi posicionarien ells mateixos alhora de recomanar el sentit del vot a la
seva parròquia. Per tant, permeteu-me que no me n’acabi de refiar i que tot plegat
tingui més tramoia de la que ens pensem.
Els referèndums són un exemple
teòric del que podríem definir com “democràcia directa”, en que el ciutadà no
es manifesta a través dels seus representants electes naturals sinó mitjançant
un plebiscit. Darrerament, els referèndums s’han posat de moda a Europa, però
arran del patafi del Blexit s’han encès totes les alarmes i han plogut els
anatemes més inesperats envers tal tipus d'experiments. De fet, no és la
primera vegada que dirigents polítics blasmen dels referèndums. El cas més
sonat es remunta en plena guerra mundial, quan en Churchill pretenia consultar
el poble sobre una qüestió relacionada amb la gestió de la guerra i el líder
laborista Clement Attlee li va treure del cap, fen servir arguments semblants
als que fa quatre dies s’han sentit a casa nostra: “els referèndums són un
dispositiu de dictadors i demagogs”.
El problema dels referèndums,
francament, és que massa sovint la gent decideix por motius que tenen poc a
veure amb la pregunta que se’ls fa, la qual moltes vegades ni han acabat d’entendre.
Els referèndums toquen la part més visceral de les persones, la qual pot ser
manipulada fàcilment, però parlen poc de les conseqüències de decantar-se per
un cantó o l’altre. Per aquesta raó, el millor referèndum és aquell que té per
objecte ratificar un acord polític concret, cuinat per un govern o per un parlament,
que per la seva transcendència convé que sigui referendat solemnement per una
majoria significativa de ciutadans. En canvi, quan en una societat existeixen
dues posicions irreconciliables i d’arrelament tan ampli que s’està a les portes
d’un conflicte, un referèndum a tall d’arrancar naps enlloc de resoldre les
diferències pot calar foc, si com dic no s'ha precuinat a consciència, amb la
participació activa de totes les parts que poden quedar afectades pel resultat
de la consulta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada