dijous, 2 de maig del 2013

SOBRE ELS CÀRRECS DE CONFIANÇA


SOBRE ELS CÀRRECS DE CONFIANÇA
            Costa de creure, però encara hi ha persones que tenen una visió romàntica de la política i t’engeguen els gossos quan els hi senyales uns quants femers. Ara que el xarop “austeritat” s’ha posat de moda i alguns polítics s’hi renten la boca cada vespre per treure’s el regust de retallada, potser sigui el millor  moment per parlar dels càrrecs de confiança que conviuen amb funcionaris de carrera i que, a diferència d’aquests que tenen feina assegurada fins que es morin, la rectoria d’aquells s’acaba quan el padrí polític se n’ha d’anar amb els patracols cap a una altra banda. Tot i que jo no sóc dels que vaig amb el lliri a la mà, he de confessar que em vaig quedar parat de l’organigrama de càrrecs de confiança que tenen la menjadora en una de les nostres Diputacions: cap de gabinet de presidència, adjunt al cap de gabinet de presidència, comissionat de presidència, cap de comunicació, assessor de medi ambient, coordinador aeroportuari i transport aeri i un coordinador per cada grup polític... Això representa, per dir-ho sense embuts, que quan parlem d’administració pública no hem de comptar només amb els càrrecs electes i els funcionaris de carrera, sinó que s’han d’incloure també els càrrecs de confiança que el president, conseller o alcalde de torn es busca entre la seva colla perquè pugui estar tranquil que ningú li farà el llit.

            Quan el president Mas va assumir el govern de la Generalitat va acordar reduir en un 40% el nombre d’assessors i càrrecs polítics: en números rodons, dels 218 del tripartit va indultar-ne 130. No dic ni si em sembla bé o no, només em pregunto, en la meva supina ignorància de com es trafiquen aquestes qüestions, si els 130 que queden són realment imprescindibles o la seva responsabilitat la podria assumir tant o més bé qualsevol funcionari ja en plantilla. Quan es va anunciar aquesta “retallada” estètica el conseller Homs la va vendre com un estalvi “notable”. Ja sé que m’exposo a que em titllin de demagog, però no em puc estar de preguntar-me quantes ajudes a la dependència no s’haguessin tingut de suprimir si l’escabetxinada de càrrecs de confiança i assessors polítics hagués estat total i sense contemplacions? I no només a la Generalitat, sinó a Diputacions, ajuntaments i empreses públiques. A la meva manera de veure, mantenir-los és una vergonya a més a més d’un greuge comparatiu que mentre un jubilat o un parat que es busqui la vida per complementar la pensió miserable està mal vist, bastants d’aquests assessors i càrrecs de confiança tenen ingressos professionals a banda dels oficials. Potser, doncs, que quan es justifiquin més retallades a metges, mestres o bombers, per posar un exemple, es garbelli una mica millor el blat de la palla.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada